يك شنبه , 26 آذر 1396
  • :
  • :
ماهیت صدا

امتیاز شما

توضیحات دسته: مبانی بازدید: 1987

آنچه که ما  از ماهیت صدا می‌­دانیم تنها تعریفی و استدلال ما از آن است. چرا که وجود صدا و چگونگی انتشار آن هنوز و هنوز به طور دقیق معین نیست. برخورد ما با پدیده‌­های اطراف بیشتر به صورت مدل‌سازی و منطقی نمودن آن می‌­باشد. با سعی و خطا و پرداختن به آزمایش‌های گوناگون تنها بخشی از نشان دادن ماهیت صدا می‌­باشد. ماهیت صدا را به صورت زیر دسته بندی می­‌کنیم. 

۱- محیط انتشار صدا

۲- سرعت انتشار صدا

۳- طول موج

۴- فرکانس موج

۵- رابطه فرکانس، طول موج و سرعت صوت

 

 ۱- محیط انتشار صدا

 ما در دنیای آغشته از انرژی غوطه‌وریم. هر لحظه ما با انرژی در تبادل هستیم. یا با انرژی برخورد می­‌کنیم و یا انرژی از ما گذر میکند. تبادل انرژی یک امر دو طرفه است. آثار مهم شناخت انرژی، قابلیت انتقال و ماهیت تبدیل آن است، که تنها به دو روش انجام پذیرد است.

ماهیت صوت نیز دارای نوعی انرژی است. انرژی صوتی که از یک بلندگو شنیده می‌­شود، بدون اینکه ماده یا جرمی به گوش ما برخورد کند و درون گوش انبار شود، تنها انرژی آن در گوش ما طنین انداز می‌شود.

 امواج صوتی که از جنبش ماده شکل می­پذیرد و دارای مشخصات مکانیکی است.

 به بیان دیگر ماده تنها در اثر تحریک مکانیکی، انرژی دریافت نموده و برای بازگشت به شرایط تعادل، انرژی پرداخت می‌کند. این فرآیند را پاسخ ارتعاشی می‌گوییم. اکنون اگر شرایط فوق بگونه­‌ای تکرار گردد، موج بوجود آمده به صورت موج نوسانی مشاهده می‌گردد که پس از توقف و قطع محرک اولیه، انرژی درون ماده آهسته، آهسته کاهش یافته و موج صوتی به صورتمیرا از بین می‌رود. (پژواک)

امواج مکانیکی برای انتشار انرژی خود نیاز به واسطه مادی دارند. این محیط مادی را همانند یک محیط کشسان فرض نمایید. محیط کش­سان به محیطی می‌­گویند که تمام ملکول‌های آن با نیروی بین ملکولی به هم متصل می‌­باشند(همانند اتصال چند گلوله توپ با کش) و در صورت تأثیر انرژی مکانیکی به هر کدام، عیناً انرژی فوق را به سایر نقاط منتقل می‌­نمایند و در پی به تعادل رسیدن (رسیدن به شرایط اولبه) انرژی دریافتی را به انژری جنبشی و سایر انرژی­های ممکن، تبدیل می‌­کند.

 این تغییرات و تبادلات انرژی را می‌­توانید در (شکل-۱) مشاهده نمایید.

 هنگامی که تیغچه به عقب می‌رود، هوای مقابل خود را به سمت خود می‌­کشد و آن ناحیه را منبسط می‌­کند. مکشی که دارای کمبود مولکول‌های هوا است، برای به تعادل رساندن خود، به جلو رانده می‌­شود(خواص کشسان محیط). هنگامی که تیغچه به جلو حرکت می‌کند به میزان سطحی که هوای مقابل خود را به عقب کشید بود، اکنون به جلو فشار می‌­دهد. در صورت تکرار نوسان تیغچه، یک دوره تغییرات از مکش تا فشار در فضا رخ خواهد داد که با سرعت معین در محیط مادی منتشر می­‌شود.

 پرسش نخست:

 

 

همچنین در شکل-۱ نقاط تراکم هوا (فشار) و مکش هوا (عدم فشار) را نشان می‌­دهد، که همراه نوسانات تیغچه فلزی (فضای صدادار) در حال تکرار است. در مکان جلوتر، فضایی را نشان می‌­دهد که بدون صدا است. این مکان مربوط به زمانی که تیغچه فلزی در حال سکون قرار داشت. (در حالت واقعی چنین فضایی وجود ندارد.)

 در نمای دیگر شکل-۲ نیز می‌­توانید حرکت ذرات محیط را در جلو و پشت تیغچه فلزی مشاهده کنید آنچه در مقابل تیغچه فلزی رخ داده است، بطور وارون در پشت آن نیز رخ می‌­دهد. نکته جالب توجه در این است که در دو پهلوی کناری تیغچه­ی فلزی امواج صوتی به صورت آشفته در جولان می‌­باشند. این بدین منظور است که گوش انسان در این ناحیه - اصوات همانند آنچه که در مقابل و پشت منبع صوتی ایجاد شده را نخواهد شنید. اما در محیط­های کوچک تقریباً شبیه هم خواهد شد. چرا؟

 علت عدم تشابه فضای آکوستیکی جلو و پشت تیغچه­ فلزی به نحوه­ی حرکت مکانیکی منبع صوت دارد و به آن امواج دو قطبی یا دو سویه می­گویند.

 امواج صوتی که در اثر حرکت صفحه­ی ممبران یک بلندگو تولید می‌شود، شباهت زیادی به حرکت تیغچه­ فلزی دارد.

 امواج صوتی جاری در محیط بدون تغییر سرعت در میسر حرکت می‌­کنند و انرژی خود را در محیط به گرما تبدیل می‌­نمایند. در چنین شرایطی است که تغییرات فشار صوتی به پرده گوش برخورد کرده و آثار این تغییرات آکوستیکی، در گوش درونی به تغییرات الکتریکی تبدیل شده و برای تجزیه و تحلیل آن، راهی مغز می‌­شود. پس از درک تغییرات الکتریکی در مغز است که فرآیند شنیدن اتمام می‌­پذیرد.

 به جهت شبیه سازی ماهیت صوت با قوانین مکانیک می­توان آنرا با امواج جاری در محیط آب تمثیل نمود. محیط بدون صدا همانند سطح آب راکد است و نوسانات محیط آب همانند هنگامی است که یک تکه سنگ به درون آب راکد انداخته شود. آنگاه امواج با سرعتی ثابت در دوایر معین به اطراف گسترش می‌­یابند.

پرسش دوم:

 شکل-۳ نمایی از حرکت موج آب را نشان می‌­دهد که امواج مکانیکی جاری در محیط آب می‌­توانند شرایط محیط ساکن را برهم زده و مسیر خود را طی نمایند.

 از این اتفاق می‌­توانیم شباهت نزدیکی با امواج صوتی تصور و شبیه‌­سازی نماییم که امواج صوتی نیز به صورت کروی در محیط باز منتشر می‌­شود و در صورت وجود موانع آکوستیکی، بازتاب یافته و با همان سرعت در محیط منتشر می‌­شوند. امواجی که در مناطق کوهستانی به صورت بازتاب شنیده می‌­شود نیز از همین قوانین تبعیت می‌­نمایند.

 

۲- سرعت انتشار امواج

 تنها عاملی که به انرژی صوت اجازه­ انتقال می‌­دهد، محیط مادی است و تنها همین محیط تعین می‌­کند که انرژی صوتی با چه سرعتی منتشر شود. لذا محیط‌های مادی، انرژی امواج صوتی را دریافت نموده و با سرعت معین و محدود انتقال می‌­دهند. با این تعریف می­‌توانیم انرژی صوتی را تحت تاثیر دو نوع سرعت انتقال می­‌پذیرد.

برخی احساس می‌­کردند که هر اندازه ضربه محکم به طبل وارد کنند، سرعت انتشار آن بیشتر شده و انرژی صوتی زودتر به مقصد می‌­رسد. استدلال آن به این صورت بود که اگر ضربه آهسته نواخته شود، صدای طبل با سرعت اندک حرکت می‌­کند و عاقبت خسته شده و هرگز به مقصد نمی­رسد. این هم می­تواند یک استدلال تجربی باشد!!!

 شما تاکنون تجربه نموده‌­اید که انرژی صوتی که از منابع صوتی متفاوت در یک ارکستر سمفونی نواخته می‌­شوند، بطور همزمان شنیده می‌­شود. در غیر این صورت چنان ناهماهنگی در سالن بوجود می­‌آمد که هرگز قطعه­ موسیقی نواخته و اجرا نمی‌­شد.

سرعت انتشار انرژی صوتی بستگی تام به محیط دارد. هرچه مولکول‌های محیط به هم فشرده‌­تر باشد(محیط پر چگال). سرعت انتشار صورت سریعتر شده و زودتر به مقصد می‌­رسد.

یک آزمایش تجربی نشان می‌­دهد که محیط انتشار صوت در آب سریع‌تر از محیط انتشار همان صوت در هواست.

جهت پرهیز از هرگونه شبه در این تجربه – به دو نکته اساسی دقت شده است:

ابتدا یک شنونده با دو گوش خود به ارزیابی دو صدا از دو نقطه­ی متفاوت می‌­پردازد. (شنونده قیاسی)

دوم اینکه تنها یک منبع تولید صدا که بطور یکسان در دو محیط متفاوت انرژی صوتی را منتشر می‌­کند.

چنین آزمایشی در فاصله ۱۰۰۰متر منبع صوت با شنونده انجام می‌­پذیرد. در لحظه­ برخورد چکش به سندان آهنی، انرژی مکانیکی به سندان منتقل شده و در دو محیط مختلف به انرژی صوتی تبدیل می‌­شود. پس از طی مدتی کوتاهی ابتدا گوش درون آب صدای ضربه­ی دریافتی آهن را می‌­شوند و سپس گوش بیرون آب صدایی با شدت بیشتر از آب دریافت می‌­کند. علت تأخیر مسیر صدا در هوا نسبت به آب، می‌­تواند سرعت کم آن باشد.

 سرعت صوت در آب تقریباً پنج برابر سرعت صوت در هوا است.   

پرسش سوم:

 انرژی مکانیکی صوتی در هنگام برخورد با مولکول‌های محیط انتشار، موجب جنبش مولکولی شده و مطابق اصل تعادل، انرژی دریافت شده  بخشی تبدیل به حرارت شده و بخشی دیگر به مولکول‌های اطراف سپرده می‌­شود.

هر چه مولکول‌های محیط بیشتر باشد انرژی صوتی بیشتری برای انتقال از محیط مصرف می­‌کند. اگرچه سرعت انتقال را افزایش می‌­دهد اما انرژی صوتی بیشتر را نیز هدر خواهد داد.

 به همین علت است که صدایی که در آب شنیده می‌­شود سریع‌تر از هوا است اما به دلیل متراک بودن مولکول‌های آب، انرژی بیشتری از امواج صوتی به هدر می­‌رود و لذا صدای شنیده شده در هوا بیشتر از آب خواهد بود.

در تجربه ساده­‌تر اینکه: اگر سر خود را در استخر آب فرو ببریم، صدای محیط بسیار ضعیف شنیده خواهد شد.

علت آنهم این است که صدایی که در بیرون شنیده می‌­شود، بسیار مناسب بوده و پس از ورود به آب، انرژی آن توسط محیط آب به هدر رفته و صدایی که توسط گوش شنیده می‌­شود، اندک است.

 پرسش چهارم:

 

 نخسیتن بار در پاریس سرعت صوت به سال ۱۶۳۵ توسط شخصی به نام گاساندی اندازه‌­گیری شد. برای اینکار از یک ارابه­ توپ با خرج باروت در فاصله معین از افرادی که همگی از دانشمندان وقت بودند، انجام شد. در لحظه شلیک توپ پس از رویت نور آن، دستگاه زمان سنج به کار می‌­افتاد و پس از شنیدن صدای شلیک دستگاه زمان­سنج متوقف می‌­شد. این اندازه‌­گیری بسیار مهم و بطور رسمی و تحت نظر آکادمی علوم پاریس در سال ۱۷۳۸ انجام گردید. همچنین در این آزمایش سرعت نوری که از انفجار ناشی می‌­شد برابر با بی‌نهایت فرض می‌­شد(در آن موقع برای نور سرعتی قائل نبودند). سپس عددی که برای سرعت صوت پیدا کرد ۱۶۷۳ فوت پاریسی در ثانیه بود. هر فوت پاریسی تقریباً  معادل با ۳۲.۴۸۲ سانتیمتر بوده است.

 

تجربه نشان می­دهد که سالن سینما که بیش از سی متر فاصله پرده با تماشاگر باشد اغلب می­تواند دو فریم ناسینگی مابین صدا و تصویر ایجاد نماید.

 سرعت صوت بستگی به فشار جو (اتمسفر) و چگالی محیط دارد. همچنین دمای همسامان نیز می­‌تواند سرعت صوت را افزایش دهد. در جدول زیل می‌­توانید به اندازه‌­های سرعت در دماهای متفاوت پی برد.

  در جدول-۱ مشاهده می­‌کنید که اگر فشار اتمسفر(جو) ثابت بماند(محیط کنار دریا) با افزایش دما از صفر الی ۲۵ درجه سانتیگراد(در طول یک شبانه روز)، می­تواند موجب کاهش چگالی محیط شود و در نتیجه سرعت صوت از m/s ۳۳۱.۳ الی m/s ۳۴۶ تغییر نماید.

 

 با توجه به سرعت صوت در یک گاز ایده آل، تنها به عامل درجه حرارت محیط بستگی دارد. 

 در اینجا V سرعت صوت که واحد زمان توسط انتشار موج صدا از طریق یک محیط الاستیک(کش­سان) طی می‌­کند. با جایگزین مقدار دمای محیط می­‌توانید به مقادیر جدول برسید.

باید دقت نمود که این قوانین، در مورد گازهای ایده آل است. در این حالت سرعت صوت تنها به درجه حرارت محیط بستگی دارد.

از آنجا که انرژی صوتی به راحتی از طریق مولکول‌های متراکم عبور می‌­کند، بنابراین سرعت صوت با سخت شدن مواد، افزایش می‌یابد. 

 در جدول-۲ نمونه اندازه‌­های مختلف سرعت صوت در محیط‌­های متفاوت را مشاهده می­‌کنید.

 برای درک سرعت صوت می‌­توانیم به این مثال توجه داشته باشید: اگر منبع صوتی در ایستگاه متروی کرج قرار داشته باشد و بتواند همزمان از طریق هوا و آهن (ریل مترو) طی مسیر نموده و به استگاه متروی تهران برسد، (تقریباً Km ۳۵) آنگاه خواهید دید که صدا از مسیر ریل مترو به مدت (۶ ثانیه) و از مسیر هوا به مدت (۱۱۰ثانیه ) به مقصد می­‌رسد.

در اندازه‌­گیری مسافت محل صاعقه تا محل خود نیز می‌­توانید از این قانون استفاده نمایید. در لحظه وقوع برق، ثانیه شمارش نمایید و در لحظه­ شنیدن صدای رعد شمارش را متوقف نمایید. اکنون تعداد شمارش‌­ها را در عدد ۳۰۰ ضرب نمایید، آنگاه مسافت شما تا محل وقوع طاعقه تقریباً معین می‌­شود. در واقع می‌­بایست گفت: (برق و رعد). اما به دلیل صدای مهیب و ترس‌­آور آن می­‌گویند: (رعد و برق)

اساس کار سونار در کشتی برای عمق‌یابی کف دریا از همین خاصیت استفاده می‌­شود.

 

۳- طول موج

 یکی از مولفه‌­هایی که به ماهیت و معرفی صوت می‌­پردازد طول موج است.

 همانگونه که در شکل-۱ مشاهده نمودید، حد فاصل یک دوره­ی (از ابتدای فشار تا انتهای مکش) و یا حد فاصل (دو فشار متوالی) را طول موج می‌­نامند. شکل-۵ نمای دیگری از طول موج را نشان می‌­دهد.

 این پارامتر تنها در شرایطی بیان می‌­شود که تنها یک منبع صوتی ساده در فضای باز - به تولید انرژی صوتی یکنواخت بپردازد. آنگاه تصور شما از این تعریف آنگونه خواهد بود که سطوح کروی شکل به مرکزیت منبع صوت، با سرعت تقریبی m/s ۳۴۰  گسترش می‌­یابند.

 ظاهراً این تعریف کمک زیادی به درک مطلب ماهیت طول موج نمی‌­کند. اما اثر طول موج را هنگامی مشاهده خواهیم نمود که در اثر تداخل امواج صوتی (منبع و بازتاب) مکان­هایی در فضای آکوستیکی ظاهر نماید که دارای تغییرات شدت صوت هستند. این مکان‌های در اثر جمع برداری میدان آکوستیکی بوجود می‌­آید. مکانی که دارای شدت صوت زیاد باشد شکم و مکانی که شدت صوت آن کم باشد، گره می‌­نامند. برای پی بردن به اثر تداخل طول موج می‌­توان در محیط آکوستیکی جابجا شد و مکان افزایش و کاهش شدت صوت را شناسایی نمود.

 طول موج را با حرف یونایی (لامبدا λ) نشان می‌­دهند و یکای آن متر است.

همانگونه که از تعریف طول موج معلوم است، طول موج تنها می‌­توان با واژه (بلند یا کوتاه) بیان شود. همانند بیان اندازه لباس که یکای آن متر است.

 

۴- فرکانس موج صوت

 شاید تعریف فرکانس قدری مشکل باشد اما با توجه به مثال (مسابقه فرکانس) می­‌توان با دقت بیشتر از این واژه استفاده نمود.

 

مسابقه­ فرکانس:

شرایط مسابقه :

۱-     مدت زمان مسابقه ده ثانیه

۲-     تعداد قدم‌ها توسط شمارش‌گر الکترونیکی متصل به شرکت کننده، شمارش می‌­شود.

۳-     با صدای شلیک لحظه پایان فرا می‌­رسد و

            الف- شمارشگرها پس از اتمام زمان مسابقه، متوقف می‌­شوند. (اعلام فرکانس قدم‌ها)

            ب- طول مسافت‌های طی شده توسط شرکت‌کنندگان بوسیله دستگاه تصویری ثبت می‌­شود.

           پ- (برنده مسابقه) از میان تعداد کسانی است شمارش قدم‌ها بیشتری را برداشته باشد و نفر اول کسی است که طولانی­‌ترین مسیر را طی کرده باشد.

در این مسابقه تغییر طول قدم‌ها اشکالی ندارد. (فرکانس متغیر)  

 

 در این مسابقه نفرات ۳۹ و ۴۴ قدم در ده ثانیه انتخاب شده و مابین این دو بیشترین طول مسافت که نفر ۴۴ قدم در ثانیه طی نموده، برنده مسابقه است.

تعریف فرکانس نیز به همین سادگی است: تعداد تغییرات در واحد زمان و یا تعداد نوسانات در یک ثانیه.  

منابع صوتی دارای فرکانس متفاوتی هستند. اساسا ترکیب فرکانس­های مختلف است که می­‌تواند تفاوت صدای سازها را معین نماید. در اصطلاح عامیانه به آن رنگ یا جنس صدا نیز می­‌گویند. همانند شکل -۶ که دو منبع متفاوت دارای دو فرکانس مختلف هستند.

 

 در مثال تیغچه فلزی نیز فرکانس به این صورت تعریف می‌­شود. تعداد دفعات رفت و برگشت تیغچه در مدت یک ثانیه را فرکانس منبع صوتی می­‌گویند.

میزان فرکانس، تنها به منبع بستگی دارد بطوریکه اگر بخواهید فرکانس منبع تغییر کند، کافی است طول تیغچه را تغییر بدهید و به صدای نوسانات آن دقت نمایید.

ساده‌­ترین فرکانس، صدای منبع صوتی است که تنها یک تک فرکانس همانند دیاپازون (تیغچه­ فلزی) تولید نماید.

تعریف دیگر صدای تک فرکانس، فام صدا و یا نغمه است. این فرکانس بیشتر از طرق منابع الکترونیکی تولید می‌­شود.

در موسیقی نیز همانند نوازنده ساز تار، با تغییر طول سیم می­تواند فرکانس نوسانات آن را تغییر داده و نتهای متفاوتی تولید نماید.

تعریف فرکانس: تعداد سیکل (یک دوره تغییرات کامل) در یک ثانیه. یکای فرکانس (Cycle/ sec) است و به افتخار هنریش رادلف هرتز دانشمند آلمانی تبار و نخستین کسی بود که خواص امواج الکترومغناطیس را معرفی نمود. این یکا را هرتز (Hertz. Hz) نامگذار نمودند.

 

۵- رابطه فرکانس، طول موج و سرعت صوت

 ساده­‌ترین مثالی که بتوان با آن رابطه­ی سه پارامتر (f, λ, v) را با هم بررسی نمود،  مثال شکل-۴ است

 

در این مثال اگر در اثر برخورد چکش به سندان به فرض فرکانس (Hz۱۰۰۰) تولید شود و مسافت مابین منبع صوت و گوش ما (m۱۵۰۰) باشد آنگاه می‌­توانیم با شرح مختصر با بررسی رابطه­ فوق بپردازیم.

زمان رسیدن صدا در هوا به دلیل سرعت صوت در هوا به اندازه (m/s۳۴۰) است بنابراین برای طی مسافت (m۱۵۰۰) تقریباً به (۴/۴ ثانیه) زمان نیاز دارد که صدا به گوش بیرون آب برسد. اما همین منبع  صوتی در لحظه تولید صدا در آب به دلیل اندازه بالای سرعت صوت در آب که (m/s۱۵۰۰) می‌­باشد، تنها به ( یک ثانیه) زمان نیاز دارد که به گوش درون آب برسد.

 پرسش پنجم:

 

 اکنون با توجه به فرکانس منبع صوتی (Hz۱۰۰۰) که در یک ثانیه ۱۰۰۰ عدد موج (فشار و مکش) تولید می‌­کند، این امواج بطور همزمان در هوا و آب منتشر می­‌شوند. اما نکته مهم در اینجا این است که - اگر چه امواج از نظر زمان یکسان هستند اما از نظر مکان در یک جا و هم‌ ­مکان نیستند.

امواجی که در آب طی مسیر می‌­کنند به دلیل چگال بودن محیط آب با سرعت (m/s۱۵۰۰) منتشر می‌­شوند. اولین موج صوتی که به مقصد می­‌رسد، تنها پس از طی مسافت ۱۵۰۰ متر در یک ثانیه - گوش ر ا نوازش می‌­کند. به بیان دیگر مسافتی که یک موج طی می­کند برابر ۱۵۰۰ متر است. (طول موج λ برابر با ۱۵۰۰متر)

اما امواجی که در هوا منتشر می­‌شوند به دلیل انداز­ی سرعت صوت در هوا (m/s۳۴۰)، قادر است نخستین موجش را به فاصله­ (m۳۴۰) برساند. بنابراین برای رسانده همین موج به مقصد می‌­بایست حداکثر پنج موج دیگر نیز تولید کند تا به فاصله ۱۵۰۰ متری برسد و گوش را متأثر نماید. با بیان دیگر مسافتی که همین منبع انرژی در هوا تولید می‌­کند، اندازه­ نخستین موجش ۳۴۰ متر است. (طول موج λ برابر با ۳۴۰ متر)

با مقایسه­ اندازه طول موج در دو محیط مشاهده می‌­کنید که با آنکه فرکانس منبع صوت ثابت است، لیکن به دلیل تفاوت محیط انتشار (آب و هوا) می‌­تواند بر روی اندازه­ طول موج اثر گذاشته و اندازه­ ­آن‌ را تغییر دهد. بنابراین:

۱- میزان فرکانس صوت تنها به خود منبع صوت بستگی دارد. به بیان دیگر محیط نمی‌­تواند بر روی کم زیاد و شدن فرکانس اثر بگذارد و آن را تغییر دهد.

۲- میزان سرعت صوت نیز تنها به محیط بستگی دارد. به بیان دیگر مبنع صوتی قادر به تغییر سرعت صوت نیست.

۳- طول موج بستگی به فرکانس صوت و محیط انتشار دارد.

الف- با افزایش فرکانس، طول موج کوتاه می­‌شود و با کاهش فرکانس، طول موج بلندتر می­گردد.

   ب- در صورتی که فرکانس منبع صوت ثابت باشد، با تغییر محیط انتشار، طول موج تغییر می‌­کند. محیط پر چگال طول موج بلند و در محیط کم چگال طول موج کوتاه می‌­شود. 

 در شکل-۷ تغییر اندازه­ی طول موج را مشاهده می‌­کنید با آنکه منبع صوتی برای هر دو بلندگو ثابت است لیکن به دلیل تفاوت محیط انتشار و تغییر سرعت صوت می‌­تواند طول موج در آب را طویل‌تر از هوا نماید. خاطرتان باشد که طول موج بلند که مربوط به صدای بم است در صورتی این تعریف درست است که محیط انتشارشان یکی باشد. (مثلا هوا)

  پرسش ششم:  

 

 رابطه سه پارامتر (f, λ, v) نسبت به هم چنین خواهد بود.

 

 در این رابطه ( v ) سرعت صوت بر حسب (m/s) و( λ ) طول موج بر حسب (m) و( f ) فرکانس بر حسب (c/s) یا (Hz) می‌باشد. 

 

 

                                                                                                                   مهندس ابراهیم وژده میانه

                                                                                                              wogedehmebrahim@gmail.com

 

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
هیچ اطلاعاتی وجود ندارد

    گالری تصاویر

    پیشخوان

    پیوندها

    فیلم آموزشی(پرتره یک هنرمند طراح صدا)

    1395/06/16

    اخبار خانه سینما

    مجمع عمومي عادي انجمن صنفي كارگري فيلمبرداران سينما ـ استان تهران ، روز چهارشنبه 22 آذر ماه 1396 ، در تالار زنده ياد سيف اله داد خانه سينما برگزار شد.
    شوراي برگزاري جشنواره در جهت اعتلاي سينماي ايران و ارتقاء سطح كيفي تبليغات و اطلاع‌رساني و همچنين ترغيب و تشويق هنرمندان اين عرصه، اقدام به برگزاري مسابقه در بخش‌هاي عكس، پوستر، آنونس و تيزر فيلم‌هاي سينمايي ايراني مي‌كند.
    در پنجمين جشن نوشتار سينماي ايران از يك عمر فعاليت فرهنگي مسعود مهرابي، نويسنده، منتقد، صاحب امتياز و مدير مسئول ماهنامه سينمايي فيلم تجليل خواهدشد.
    همزمان با اعطاي احكام و آغاز به‌كار هيأت انتخاب بخش سوداي سيمرغ سي و ششمين جشنواره فيلم فجر، پوستر اين دوره از جشنواره با حضور محمد مهدي حيدريان رئيس سازمان سينمايي، ابراهيم داروغه‌زاده دبير جشنواره، اعضاي شوراي سياستگذاري و اعضاي هيأت انتخاب سوداي سيمرغ رونمايي شد.

    تبلیغات

    تماس با ما

     Info@IranAMPS.com

     تهران، پیچ شمیران٬ بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک۲۹ 

    کد پستی:۳۷۵۱۱-۱۵۶۱۷

     ٧٧٥٣٦٠٤١ و ٧٧٦٥٠٢٠٣ (داخلی ۲۱۹)

    نظرسنجی

    سایت انجمن صدای سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

    بازدیدکنندگان

    امروز 702
    هفته گذشته 702
    این ماه 702
    کل 175528

    عضویت در خبرنامه