شنبه , 29 مهر 1396
  • :
  • :
دالبی آتموس Dolby Atmos

امتیاز شما

توضیحات دسته: تازه ها بازدید: 2982

از زمان همراه شدن صدا با فیلم در ۱۹۲۷ تلاش‌های مستمری در جهت بهبود و پیشرفت کیفیت صدا در زمینه ضبط و پخش آن صورت گرفته است.

مقدمه

تاریخچۀ صدای فیلم

در دهه‌ی ۱۹۳۰ هم‌گام‌سازی صدا برروی صفحه راهی را برای تغییر محیط صدا در فیلم باز کرد. در دهه‌ی۱۹۴۰ پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه های مختلف مربوط به صدا اتفاق افتاد که همگی آنها در جهت افزایش کیفیت صدای فیلم موثر بودند. از جمله می توان به رعایت آکوستیک فضای سالن سینما٬ پیشرفت در طراحی بلند‌گو‌ها٬ ساخت دستگاه ضبط مولتی ترک و قابلیت بازپخش مجدد و کنترل شده‌ی صداها، اشاره کرد.

در دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ نیز حاشیۀ مغناطیسی فیلم‌ها امکان بازپخش چند کاناله را با معرفی کانال‌های ساراند فراهم کرد که قابلیت پخش صدا از پنج کانال مختلف در سالن‌های خوب سینما را به ارمغان آورد.

در دهه‌ی ۱۹۷۰ تحول دیگری به وقوع پیوست. دالبی سیستم کاهش‌دهنده‌ی نویز را معرفی کرد. این سیستم هم در زمان تولید و هم در مراحل بعد از تولید٬ با هدف کدگذاری و چیدمان صداها در قالبی مرکب از سه  کانال مجزا و یک کانال ساراند، سیستمی کارآمد را در اختیار اهالی فن قرار داد. (شکل 1). کیفیت صدای سینما در دهه‌ی ۱۹۸۰ با سیستم کاهش‌دهنده‌ی نویز دالبی ساراند بهبود یافت.

                                                                      (شکل 1)         

در دهه‌ی ۱۹۹۰ ٬ صدای دیجیتال سینما با سیستم 5.1 که شامل شش بلندگوی جداگانه  راست٬ مرکز، چپ،  کانال‌های صدای ساراند چپ و راست و یک کانال افکت‌های فرکانس پایین (ساب وُفر)، به تماشاگران معرفی شد. با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به محدود کردن باند‌های ساراند نبود و پاسخ‌گویی به فرکانس‌های وسیع‌تر ممکن شد. بعد‌ها این ترکیب از ‌بلند‌گوها با سیستم دالبی دیجیتال ساراند XE ترکیب شد و کانال ساراند عقب نیز به آن اضافه شد.

تمام نسخه‌های فیلم‌های دالبی دیجیتال همواره تراک آنالوگ دالبی ساراند را هم برای سازگاری با سایر سالن‌های سینما دارا هستند.

پیدایش سینمای دیجیتال

سینمای دیجیتال باعث نتیجه‌گیری بهتر همراه با گذر از محدودیت‌های تکنیکی برای صدای فیلم شد. با ایجاد استانداردهای جدید برای سینمای دیجیتال٬ شانزده کانال صدا در دسترس قرار گرفتند که به‌ همراه سیستم پخشDCP امکان خلق صدای بهتری را بوجود آوردند و  تجربه‌ی شنیداری واقعی‌تری را برای مخاطبین سینما امکان‌پذیر ‌ساختند.

در سال ۲۰۱۰ ٬ اولین قدم‌ها برای سیستم دالبی ساراند 7.1 برداشته شد. در این روش٬ همان‌طور که در (شکل 3)می‌بینید٬ افزایش  تعداد کانال‌های ساراند مد نظر قرار گرفت و کانال‌های ساراند چپ و راست به چهار منطقه تقسیم شدند. این قابلیت برای طراحان صدا و صداگذاران فیلم٬ امکان کنترل موقعیت عناصر و اِلمان‌های صدا در سالن و هم‌چنین بهبود قابلیت حرکت عرضی صدا از پرده به اطراف را به دنبال دارد . این ویژگی‌ها با استقبال مواجه شد و سالن های زیادی به آن مجهز شدند.در کم‌تر از سه سال از آغاز این روش بیش‌از ۱۲۰ عنوان چاپ شده به این موضوع اختصاص یافت و هم‌چنین چهارهزار سالن سینما به این قابلیت مجهز شد . موفقیت سیستم ساراند 7.1 برای صنعت سینما هدف دربرگیری تکنولوژی‌های جدید صدایی را به ارمغان آورد.

(شکل 3)

حرکت به سوی نسل بعدی صدا در سینما

همزمان با بکارگیری دالبی ساراند 7.1 ، دالبی به بررسی آینده ی صدا در سینما و تلاش در راستای ابداع فرمتی جدید برای صدا ادامه داد. دالبی سالن های بسیاری را با انواع گوناگونی از بلندگوها مجهز کرد تا مشخص کند کدام یک از محل های نصب بلندگوها برای فیلم‌سازان  کاربرد بهتری دارند. صدای میکس شده ی فیلم ها به سالن های مختلفی در سراسر جهان که مجهز به بلندگو در محل مناسب بودند، فرستاده شد تا مشخص شود چه نوع پخش صدایی برای سالن هایی با معماری متفاوت، مناسب است. در نهایت نتایج این آزمایش ها همراه با انتقادات و پیشنهادات عرضه شدند تا بهترین چیدمان بلندگو همراه با مشخصات مورد نظر بدست آید.

این دوره از تحقیقات همراه با تکنولوژی سینمایی دالبی باعث شناسایی ملزومات مورد نظر برای نسل بعدی صدای دیجیتال سینما در زمینه های مختلف کاری از جمله طراحی صدا و تدوین آن، ضبط مجدد، مسترینگ، توزیع صدا ( مشخص کردن مکان صدا)٬ گرفتن خروجی، پخش و بازپخش در سالن های سینمایی شده است. برای مثال اغلب سینماها مجهز به کانال های بازپخش صدای چپ مرکزی (LC) و راست مرکزی (RC) هستند. با این وجود  از این کانال ها بندرت استفاده می شود.هرچند که برای پرده های نمایش بزرگتر، کانال های صدای بیشتر میتوانند به روانتر شدن حرکت صدا و دقیق‌ قرار گرفتن صدا در محل مورد نظر برای انطباق با تصویر و ایجاد تاثیر محیطی متناسب با محتوا  کمک کنند.معرفی دالبی ساراند 7.1 نشان داد که پیشرفت در دقیق‌تر کردن محل صدا با افزایش تعداد مناطق ساراند در نقاط مختلف سالن نمایش امکان پذیر است.

به موازات تحقیقات برای ایجاد فرمتی جدید از صدا، دالبی به بررسی مشکلات اصلی محیط سالن های پخش فیلم از جمله تکنولوژی و استانداردهایی که طبق آن سالن های سینما٬ چیدمان و مونیتور می شوند، پرداخت. معرفی این فرمت جدید فرصت استفاده از استانداردهای قدیمی را به دلیل سازش‌ پذیری‌اش با فرمت قبلی ممکن می‌سازد. در برخی حیطه ها روند کار به شکل قبلی‌ آن ادامه پیدا می کند و در برخی دیگر همزمان با تکامل فناوری ارتقا می یابد.

نتایج این تحقیقات گسترده با چندین دهه تجربه‌ در زمینه ی معرفی فرمت های جدیدی از صدا٬ در محصول سال ۲۰۱۲ دالبی یعنی " دالبی آتموس " جمع شده و آن را به عنوان نسل بعدی صدا برای سینما معرفی می کند. دالبی آتموس خدمات و فناوری هایی را در بر می گیرد که با اساس قرار دادن تحقیقات انجام شده و فناوری های گذشته، تجربه‌ای شنیداری را که فراتر از بهترین تجربه های گذشته است، برای شنوندگان فراهم می سازد.

مرور کلی دالبی آتموس

سیستم دالبی آتموس شامل ابزار‌های جدیدی برای خلق صدا٬ توزیع و پخش آن است. این سیستم هم‌ چنین یک پردازش‌گر جدید سینمایی را نیز پیشنهاد می‌دهد.  این پردازش‌گر که موتوری برای رندر‌گیری ( rendering ) است، کیفیت صدا را بهبود بخشیده و روی مکان قرار‌گیری بلند‌گو ها و فضای هر اتاق تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این٬ دالبی آتموس از ابتدا به گونه‌ای طراحی شده تا با مدل‌های قدیمی همخوانی داشته باشد و بر تولیدات کنونی کم‌ترین اثر منفی را بگذارد.

 حس صوتی فراگیر (غوطه‌وری مخاطبان)

سه عنصر نقادانه‌ که بر اساس تجربه‌ی شنیداری تماشاگران سبب بهبود سیستم‌های 5.1 و 7.1 شدند عبارتند از:

۱. وجود صداهای بالای سر

۲. بهبود‌ بخشی کیفیت صدا و تطبیق آن با تصویر

۳.تفکیک‌پذیری و حس فضایی بهتر

 

۱.صدای بالای سر

در جهان واقعی٬ صداها از همه طرف سرچشمه می‌گیرند. در صورتی‌که صدا بتواند از بالای سر و از نیم‌کره‌ی بالایی شنیده شود حس واقعی‌تری به دست خواهد آمد. مثالی برای صدای بالای سر٬ جیرجیر کردن حشره‌ای روی درخت در صحنه‌ای از جنگل است. در این مورد٬ شنیدن صدا از بالای سر می‌تواند پوشش شنودی بهتری را همراه با صدای صحنه خلق کند.

مثالی دیگر٬ هلی‌کوپتری‌ست که از روی زمین بلند شده و برفراز سر تماشاچیان به پرواز درمی‌آید. استفاده‌ی بیش‌تر از منطقه‌های صوتی ساراند جداگانه٬ شبیه به سیستم 7.1 ، کمک می‌کند که درک حرکات صدا از جلو به پشت سر٬ بهبود یابد، اما اضافه‌کردن بلند‌گو‌ها در بالای سر تاثیر متقاعد‌کننده‌تری از حرکت هلی‌کوپتر خواهد داشت. اضافه کردن بلند‌گوهای سقفی  نیز این امکان را فراهم می‌سازد که صداها از روی دیوارها به فضای اتاق منتشر شوند.

۲.بهبودبخشی کیفیت صدا و تطبیق آن با تصویر

اضافه بر فضا‌سازی صوتی جدید٬ کیفیت صدای اصلی دالبی آتموس نیز نسبت به سیستم های چند کاناله ی قبلی ارتقا یافته است.

بلند‌گوهای ساراند فرمت‌های قلبی در مقایسه با کانال‌های دالبی آتموس٬ پاسخ فرکانسی در این سطح را پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین سطح فشار اندازه گیری شده ی صدا برای کانال های ساراند در فرمت های چند کاناله ی گذشته پایین تر از کانال‌های جدید است. در نتیجه هر صدای خارج شده از کانال‌های ساراند قبلی از نظر سطح فرکانس کاهش می‌یابد.

دالبی آتموس کیفیت صدا در سالن های مختلف را با استفاده از مزایایی همچون اکولایز کردن صدای اتاق و مدیریت باس ساراند، ارتقا می دهد و هنگام میکس قابلیت استفاده از تمامی بلندگوها را بدون نگرانی راجع به هماهنگ نبودن زنگ صداها برای صداگذار ممکن می‌سازد. (به عنوان مثال صدای سوت خارج شده از یک لوله‌ی شکسته)

۳.تفکیک‌پذیری و حس فضایی بهتر

سینما سال ها از کانال‌های مجزا در قالب چپ٬ مرکز و راست سود می‌برد. گاهی اوقات نیز کانال‌های داخلی چپ و راست (Left Center _ Right Center) اضافه می‌شدند. این منابع جداگانه٬ پاسخ‌گوی مناسبی برای فرکانس‌ها بودند و قدرت اداره کردن صداها برای قرارگیری دقیق در مکان‌های مختلف صحنه را داشتند. برای امکان تطبیق کیفیت زنگی صداها٬ آن‌ها در میان مکان‌های مختلف جا‌به‌جا شده و یا در عرض حرکت داده می‌شدند. در شکل پیکربندی 5.1 ٬  مناطق ساراند شامل ردیفی از بلند‌گوها هستند که همه آنها اطلاعات صدایی یکسانی را به همراه محیط ساراند چپ و راست دارند. این ردیف‌ها به طور خاص بر روی  آمبیانس و یا  افکت‌های غیر هم فاز ساراند تاثیر می‌گذارند.

در زندگی روزانه صداهای بسیاری از منابع مکانی نامشخصی سرچشمه می‌گیرند. به‌طور مثال٬ اگر در رستورانی باشید، با این‌ که موسیقی از نقطه‌ای مشخص پخش می‌شود، اما به نظر می‌رسد که از همه‌جا به گوش می‌رسد. صداهایی دقیق اما مجزا از نقطه‌هایی مشخص سرچشمه می‌گیرند: شخصی در نقطه‌ای مشغول حرف زدن است. برخورد چاقو با بشقاب در نقطه‌ای دیگر اتفاق می‌افتد. توانایی تشخیص موقعیت مکانی صداهایی از این دست٬  احساسی شدید از واقعیت را می تواند منتقل کند.

مثالی دیگر٬ صدای شلیک گلوله از مکانی خارج از قاب شنیده می شود. توانایی اشاره‌ی دقیق به این صدا امکانات جدیدی را به دست می‌دهد. قابلیت تفکیک‌پذیری اضافه شده در سیستم 7.1 دالبی احساس واقعی را به این‌گونه افکت‌های صوتی اضافه می‌کند. اما قابلیت آدرس‌دهی منحصر به فرد اضافه شده به ردیف بلند‌گو‌ها در سیستم دالبی آتموس نسبت به سیستم 7.1 ، احساس واقع‌گرایانه را وارد مرحله‌ای جدید سوق می‌دهد.

یکی از نقش‌های اساسی صدای سینما٬ پشتیبانی از داستان فیلم است. دالبی آتموس با حمایت از کانال‌های متعدد سبب افزایش معنی و بهبود وابستگی صدا/تصویر به صداهای صحنه و دیالوگ‌ها می‌شود. قابلیت منحصر به فرد تشخیص موقعیت منابع در هر مکان در محل‌های ساراند، هم‌چنین سبب تحول انتقال صدا/تصویر از روی پرده به فضای سالن می‌شود. اگر یکی از شخصیت‌ها بر اساس منبع صدا از پرده داخل سالن را نگاه کند٬ صداگذار این توانایی را خواهد داشت که به‌شکلی دقیق صدا را روی خط نگاه شخصیت قرار دهد و تاثیری قوی بر تماشاچی بگذارد. (به سمت راست تصویر نگاه کنید) . اما در سیستم قدیمی 5.1 و یا روش چیدمان 7.1 اثرگذاری بستگی به موقعیت نشستن تماشاچی دارد. (به تصویر سمت چپ نگاه کنید). این قابلیت همه‌ی فضای سالن را به نقطه‌ی مرکزی در دریافت صدا تبدیل می‌کند. در این سیستم تمام فضای سالن تبدیل به «نقطه‌ی مطبوع» ( نقطه‌ای که بهترین موقعیت مکانی برای شنونده است.) یعنی بهترین موقعیت شنیداری، می‌شود. دست‌یابی یه این نوآوری بسیار مهم ,باعث فاصله‌ی واقعی‌ای این محصول از محصولات قدیمی‌تربرای شنونده در تجربه‌ی شنیداری می‌شود. ( نقطه‌ای که بهترین موقعیت مکانی برای شنونده است.)

 

دست‌یابی به هدف خلاقه

برای جای‌گیری دقیق صدا در سالن٬ طراح صدا و یا صدا‌گذار احتیاج به کنترل‌های بیش‌تری دارند. میسر ساختن این میزان از کنترل شامل تغییراتی درباره‌ی نحوه‌ی طراحی محتوا٬ شکل ترکیب‌کردن و پخش با استفاده از عناصر صدا و اطلاعات وابسته به موقعیت است. عناصر صدا می‌توانند به عنوان گروهی از اصوات که  موقعیت مکانی یکسانی در سالن نمایش دارند، مورد مطالعه قرار بگیرند. این عناصر می‌توانند ایستا یا متحرک باشند. آن‌ها بوسیله‌ی اطلاعات اصلی که در میان دیگر داده ها٬ به نشان دادن موقیت صدا در زمان مشخص شده می‌پردازند٬ کنترل می‌شوند. هنگاهی که عناصر٬ کنترل شده و یا در سالن نمایش پخش می‌شوند بر طبق همین داده‌های مشخص شده٬ با استفاده از بلند‌گوهای موجود داخل سالن رندر( render )  گرفته می‌شوند. به سبب همین ویژگی دیگر نیازی به چیدمان جدیدی از بلند‌گوها برای خروجی گرفتن نیست.

برای انطباق هر چه بیش‌تر صدا با واقعیت٬ سیستم دالبی آتموس ویژگی انتخاب هم‌زمان در ایجاد حرکت عرضی صدا و حضور صدایی ثابت را میسر می سازد. با این حساب می‌توان همزمان صداها را در چیدمان اصلی بلند‌گو‌ها پخش کرد و یا صدایی مشخص را به یک بلند‌گوی واحد منتقل ساخت. سیستم دالبی آتموس از کانال‌های بیشتری نسبت به سیستم‌های قبلی پشتیبانی می‌کند. این کانال‌های اضافه شده می‌توانند تبدیل به مسیر‌های خروجی اصلی صدا شوند و یا به عنوان مسیر‌هایی فرعی باقی بمانند. هم‌چنین این سیستم قابل انطباق با سیستم‌های قدیمی تر 5.1 ، 7.1 و یا حتی شکل جدید‌تری مانند 9.1 که به ردیفی از بلند گو‌های بالای سر مجهز شده‌ اند٬ هستند.

 بهبود هنگام رندر‌گیری ( rendering )

ابزارهای دالبی آتموس اجازه‌ی بسته ای تا ۱۲۸ تراک را می‌دهند: یک بستر 9.1 به اضافه‌ی ۱۱۸ عدد عنصر صدایی جداگانه. رندرر( منتقل کننده) این تراک‌های صدا را می‌گیرد و محتواها را بر اساس شکل نشانه‌ها پردازش می‌کند. عناصر مطابق با فضای پخش در موقعیت مناسب قرار می‌گیرند و در زمان واقعی بر اساس مکان فیزیکی بلند‌گوها رندر گرفته می‌شوند. پردازشگر سینمای دالبی آتموس، تاخیرها (delays) و اکولایز کردن‌ها را به کانال‌ها٬ عناصر صدا و بلند‌گو‌ها واگذار می‌کند تا بهترین کیفیت برای پخش و سازگاری، حفظ شود.

در الگوریتم رندر گرفتن شیوه ی توزیع توان و پاسخ‌گویی فرکانسی بلند‌گو‌های سیستم نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این٬ پشتیبانی برای مدیریت بلند‌گوهای ساراند باس ( bass ) از طریق چیدمان انتخابی ساب ووفر‌های عقبی٬ به هر بلند‌گوی ساراند این امکان را می‌دهد که در حالی‌که به‌صورت بالقوه از فضای کوچک‌تری استفاده می‌کند، اما توانایی دست‌یابی به توان بالاتری را داشته باشد.

در پایان٬ اضافه شدن تعداد بلندگوها در دو طرف با نزدیکی بیشتر به پرده٬ که در سیستم‌های قبلی به صورت آزمایشی وجود داشت٬ سبب اطمینان از توانایی انتقال نرم صدا به فضای اطراف می‌شود. اشاره به این نکته مهم است که بلند‌گوهای ساراند اضافه شده‌ی کناری، برای پخش محتواهای انتخاب شده استفاده نمی‌شوند، چون ممکن است کاربرد ردیف های کناری را به خطر اندازند.

جریان کار

فناوری دالبی آوتمس

تکنولوژی دالبی آتموس ادامه‌ی تولید را بدون اضافه کردن زمان و هزینه‌ اضافه به پروژه میسر می‌کند.

درفیلم

مدل پیوندی بستر‌ها و عناصر به طراحی صدا٬ تنظیم صدا٬ چیدمان اولیه و چیدمان نهایی بیش‌ترین امکان را برای اجرایی بودن به شیوه‌های مشابه موجود در قالب‌های قبلی می‌دهد.

پکیجینگ ( packaging )

فایل دالبی آتموس با چینش منحصر به فرد خود هنگام DCP شدن فیلم، یک فایل صدای اضافی را شکل می‌دهد که مجزا از چیدمان 5.1 یا 7.1 است. این فایل صوتی توسط اغلب استاندارهای صنعتی پشتیبانی می‌شود.

در سالن سینما

یک DCP که تراک فایل های دالبی آتموس را دارا باشد به راحتی توسط انواع سرور ها (با نرم افزار مناسب آن) به عنوان بسته ای معتبر شناسایی و اجرا می شود. در سالن های نمایشی که دالبی آتموس در آن نصب شده است، تراک فایل های دالبی آتموس در سرور جای داده می شود و هنگام پخش همزمان برای تفسیر به پردازنده ی دالبی آتموس وارد می شود. با داشتن سیستم های دالبی ساراند 7.1 (یا 5.1 ) و جریان های صوتی دالبی، پردازنده ی سینمایی دالبی آتموس می تواند در صورت لزوم بین این دو سویچ کند. این نوع سویچ کردن مشابه فایل صداهای دالبی دیجیتال و دالبی SR روی فیلم های 35 میلی متری است. یعنی اگر سیستمی به پخش دالبی دیجیتال مجهز باشد، پخش را از روی یک تک پرینت موجود انجام می دهد، ولی سیستمی که نمی تواند از تراک دالبی دیجیتال استفاده کند (یا به مشکلی در پرینت یا سخت افزار برخورد کند) ، بدون هیچ مشکلی به تراک دالبی SR مراجعه می کند تا وقفه ای در ادامه ی نمایش به وجود نیاید.

مراحل پس از تولید صدا و مسترینگ

روند کار در مراحل پس از تولید صدا را در نظر بگیرید. مراحل بسیاری وجود دارند (که بعضی هایشان هم زمان انجام می شوند ) که به خلق میکس نهایی منجر می شوند. صداهای اصلی که در میکس فیلم استفاده می شوند، سه دسته اند: دیالوگ، موسیقی و افکت‌ها.

افکت‌ها شامل گروهی از صداها از جمله صدای های محیط ( آمبیانس)، وسایل نقلیه، یا خواندن پرندگان و یا هر صدایی غیر از موسیقی و دیالوگ می شوند. افکت‌ها می توانند توسط طراحان صدا ضبط شده یا شبیه سازی شوند یا این که از آرشیو جلوه های صدا تهیه شوند. ساخت افکت ها معمولا در استودیوی فالی ( Foley )  و توسط هنرمندان فالی ( Foley artist ) انجام می شود.

مشاوران  دالبی در سراسر جهان روی موسیقی تمامی فیلم هایی که از دالبی استفاده می کنند، کار کرده و خدماتی در تمامی جنبه های کاری مراحل پس از تولید صدا ارائه می دهند

تدوین و میکس اولیه

دیالوگ

دیالوگ ضبط شده هنگام فیلمبرداری که قابل استفاده نباشد، دوباره ضبط می شود. تدوین کننده ی دیالوگ هم از دیالوگ ضبط شده هنگام فیلمبرداری و هم از ADR استفاده می کند.

فالی و افکت‌ها

تدوین کنندگان فالی ( Foley Editor) از افکت‌های ضبط شده در زمان فیلمبرداری و از قبل ضبط شده استفاده می کنند تا بسترهای چند کاناله فالی را بسازند. هر فالی که بتواند محل دقیق برای آن در سالن نمایش تعیین شود، شناسایی شده و به عنوان عناصر صدایی دسته بندی می شوند.

 تدوین گران افکت‌( Effect Editor)  از افکت‌های طراحی شده و جلوه های موجود در آرشیو‌های صوتی برای ساخت  افکت ها و سایر صداهای محیطی استفاده می کنند. در این مرحله نیز  افکت‌های مناسب شناسایی شده و به عنوان عناصر صدایی دسته بندی می شوند

موسیقی

موسیقی میکس شده برای میکس اولیه به تدوینگر موسیقی داده می‌شود. استفاده از بلندگوهای ساراند با طیف گسترده باعث می شود که میکسرها ( صداگذاران ) موسیقی را خارج از صحنه به محل های ساراند جا به جا کرده و یا به بلند‌گوهای پرده‌ی نمایش ارسال کنند.  

مسئولان میکس همچنین به این نتیجه رسیده اند که قرار دادن تراک های موسیقی و جا به جا کردن آنها به خارج صحنه، درک شنونده را از اندازه ی موسیقی تغییر داده و می تواند حس حضور در صحنه را در تماشاگران تشدید کند. علاوه بر این، خارج کردن موزیک از صحنه، بلندگوهای پرده ی نمایش را برای افکت‌ها آزاد می کند و می تواند به واضح تر شدن دیالوگ کمک کند.

میکس نهایی

همه‌ی فایل‌های موسیقی‌٬ دیالوگ و افکت‌ در مرحله‌ی میکس نهایی کنار هم قرار می‌گیرند و مسئولان میکس از چیدمان‌های قبلی به‌ همراه عناصر صدایی مجزا و اطلاعات مکانی برای ایجاد شاخه‌هایی که به عنوان کمک به ترکیب صداها هستند، استفاده می کنند ( برای مثال٬ دیالوگ٬ موسیقی٬ افکت٬ فالی و صدای پس زمینه). برای میکس نهایی٬ موسیقی و افکت‌ها به ‌عنوان پایه برای نسخه‌های دوبله به زبان‌های دیگر استفاده می‌شوند.هر شاخه عبارت‌است از یک بستر کانال‌محور و چندین عنصر صدایی همراه با اطلاعات اصلی. شاخه‌‌ها از ترکیب کردن اطلاعات عناصر جابه‌جا شونده در عرض که از استودیوی صدا و کنسول میکس گرفته شده‌اند برای ایجان میکس نهایی استفاده می‌کند.

 

نمودار روند مسترینگ در دالبی آتموس

 

نمودار کدگذاری فایل ها در سیستم دالبی آتموس 

ملاحظات سالن

بیان آسان  یک فناوری جدید اصلی مهم به شمار می آید. این معرفی باید امکان مقایسه و نتیجه گیری در مورد محصول جدید را همراه داشته باشد. با خلق فناوری دالبی آتموس و ادامه‌ی آن تا به امروز٬ ما شاهد تبدیل صدای سینما از سیستم 5.1  به دالبی ساراند 7.1 بوده‌ایم و این شیوه در بعضی سالن های سینما حتی به 9.1  و بیشتر از آن نیز ارتقاء یافته است.

با اینکه پیشنهاداتی برای شکل چیدمان بلند‌گوها در سیستم دالبی آتموس تهیه شده است٬ اما سیستم دالبی آتموس به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که به خالقین صدا و هم‌چنین صاحبان سال‌ن‌های سینمایی این امکان را می‌دهد که به خوبی از این سیستم استفاده کنند. صداگذار می‌تواند با گوش دادن به صداها تصمیم بگیرد که چگونه از آنها برای چیدمان بلند‌گوهای پخش مختلف رندر گرفته شود و سالن دار می‌تواند تصمیم بگیرد که چه میزان از سرمایه‌اش را برای بهبود صدای سالن‌ سینما اختصاص دهد. تعداد  کانال‌های بلند‌گوهای خروجی استفاده شده  بر اساس ابعاد سالن تغییر می‌کند. پردازشگر اولیه‌ی دالبی آتموس می‌تواند حداکثر ۶۴ خروجی را پشتیبانی کند. اگرچه کانال‌های 61.3  ممکن است در ترکیب با شکل موجود و رایج زیاده‌روی به‌نظر برسند. در حال حاضر آمپلی‌فایر‌های چند کاناله‌ای در دسترس هستند که می‌توانند به‌طور جداگانه تعداد بیش‌تری از بلند‌گوها را تقویت کنند.

در تضاد با استفاده از همه‌ی ۶۴ کانال خروجی در دسترس٬ دالبی آتموس می‌تواند به شکلی دقیق بر اساس موقعیت بلندگوهای دیگر مانند ساراند 7.1 عمل کند.  با این امکان٬ کارگذاشتن این سیستم در سالن‌های موجود٬ هیچ‌گونه تغییری در آمپلی‌فایرها و یا بلند‌گوهای آن ایجاد نمی‌کند.

بهینه‌سازی پخش

تجهیزات موجود پخش صدا برای فیلم‌ها با تغییر اندازه و شکل مکان تغییرات زیادی خواهند داشت. این تغییرات می تواند بر اساس تصمیم سفارش دهنده در جهت متمایز ساختن سالن‌ مورد نظر نیز شکل گیرد. ویژگی‌ اساسی دالبی آتموس توانایی‌ آن در منتقل کردن بهتر صدا بر اساس بلند‌گوها و محل قرار گیری آنها است. برای اطمینان از پخش قدرتمند صدای فیلم٬ راهنمایی هایی در این متن آمده است. این بخش به معرفی روشن‌تر برخی از قابلیت‌های ویژه‌ی اتاق مجهز شده به سیستم دالبی آتموس می‌پردازد. شکل زیر نشان‌دهنده‌ی وضعیت پیشنهادی قرارگیری بلند‌گو‌ها در سالن نمایش معمولی است.

بلند‌گوهای پرده

بر اساس تحقیقات در مورد نحوه‌ی درک صدا از پرده سالن٬ اضافه کردن ۲ بلندگو در پشت پرده ـ مرکز چپ (  Lc ) و مرکز راست (Rc )٬ بلند‌گوهای پرده( همان‌گونه که در قالب مغناطیسی شش ـ ترک هفتاد میلی‌متری وجود داشت) باعث ایجاد  صدای سراسری نرم تری در طول پرده‌های بزرگ می شود. در این صورت٬ ترکیبی از بلند‌گو‌های اضافه شده٬ خصوصا در سالنی دارای پرده‌یی با طول بیش از ۱۲ متر را پیشنهاد می‌کنیم. زاویه بلندگوها در این چیدمان اهمیت خاصی دارد.

محل پیشنهادی ساب‌ووفر همچنان در پشت پرده و به شکل غیر قرینه است٬ تا با توجه به نقطه‌ی مشخص‌کننده‌ی مرکز اتاق، از تحریک امواج جلوگیری شود. تصویر زیر نمودار پیشنهادی برای چیدمان بلند‌گوهای پرده را نشان می‌دهد.

بلند‌گوهای ساراند

بلند‌گوهای ساراند باید به صورت جداگانه ( تک ـ تک ) به آمپلی فایر سیم‌کشی شوند و به صورت تکی با یک کانال اختصاصی  مناسب با توان قابل دریافت بلند‌گو٬ مطابق با مشخصات سازنده آن، تقویت شوند.در حالت ایده‌آل بلند‌گوهای ساراند باید مشخص شوند تا امکان افزایش جداگانه‌ی SPL برای‌ آنها مهیا شود و در نتیجه بتوانند توانایی پاسخ‌گویی به فرکانس‌های بیش‌تری را داشته باشند و پوششی یک‌دست در تمام مناطق نشستن حضار در سالن ایجاد کنند. اغلب بلند‌گوهای ساراند قادر به تولید انرژی با فرکانس پایین در سطوح بالا نیستند. برای دست‌یابی به این امر٬ پردازش‌گر دالبی آتموس٬ مدیریت باس صدای ساراند را پشتیبانی می‌کند. اجزای تشکیل‌دهنده‌ی فرکانس پایین سیگنال‌های ساراند، به‌ صورت انتخابی به خروجی‌های مشخص شده هدایت می‌شوند تا بتوانند ساب‌ووفر‌های ساراند را که در مکان‌های چپ/راست و به صورت جفتی در سالن قرار دارند، راه بیندازند.

بلند‌گوهای ساراند کناری

برای ایجاد امکان انتقال نرم‌تر صدا از روی پرده و بر روی آن٬ بلند‌گوهای ساراند باید در طول دیوار‌های کناری قرار بگیرند و در تمام مسیر دیوار پشتی تا پرده گسترده شوند. (مطابق تصویر). بلند‌گوهای ساراند کناری اضافه شده ( آن‌هایی که به پرده نزدیک‌ترند نسبت به شکل چیدمان قبلی توصیه شده‌اند.) همانند ساراند کناری در هنگام پخش در سیستم ساراند 7.1 یا5.1  استفاده نمی‌شوند. برای پوشش یکسان هر بلندگوی کناری در محل نشستن٬ بلند‌گوهای ساراند کناری که در جلو و عقب سالن قرار دارند باید در جهت موقعیت‌های ارجاع داده‌ شده قرار ‌بگیرند.

بلند‌گوهای ساراند عقب

تعداد و فاصله طولی بلند‌گوهای دیوار پشتی معمولا شبیه به نمونه آنها در سالن‌هایی است که طراحی مناسبی برای سیستم دالبی 7.1 دارند. در تضاد با شکل کنونی٬ بلند‌گو‌های ساراند عقبی که در نزدیکی دیوار‌های کناری قرار دارند٬ باید به سمت موقعیت ارجاع داده شده‌ خود در سالن قرار بگیرند. این امر پوشش مطلوب صدا نسبت به محل نشستن در سالن را میسر می‌سازد.

بلند‌گوهای ساراند سقفی

بلند‌گوهای بالای سر باید در ۲ ردیف و از پرده تا دیوار پشتی قرار بگیرند. ردیف‌ها باید هم‌طراز با بلندگوهای (  Lc ) و (  Rc ) و یا اندکی دورتر از آن‌ها در یک سالن معمولی واقع شوند. ردیف ساراند بالایی هم‌چنین باید همانند روش بلند‌گو‌های ساراند کناری به شکلی پیوسته گسترده شوند. بلند‌گوها نباید در مسیر نور پروژکشن سالن قرار گیرند. همانند بلند‌گو‌های ساراند کناری٬ بلند‌گوهای ساراند سقفی نیز در جلو و عقب سالن باید در جهت موقعیت ارجاع داده‌شده قرار بگیرند.

با معرفی دالبی آتموس در سال ۲۰۱۲ و پذیرش سریع آن به عنوان معیاری برای نسل بعدی صدا در سینما، بسیاری از کارگردانان و تیم های صدا و صاحبان سینما استفاده از آن را برگزیده اند. دالبی آتموس تجربه ی شنیداری بی سابقه ای برای شنوندگان فراهم می سازد و بسیاری از محدودیت های موجود در قالب های قبلی را در خلق  صدایی واقعی برطرف می سازد؛ از این رو سینماگران حرفه ای با سلایق مختلف به استفاده از این تکنولوژی روی آورده اند.

دالبی آتموس ویژگی ها و ابزارهای جدیدی برای ارتقای روند میکس و پخش فیلم ها معرفی می کند، که عبارتند از انعطاف و قدرت ایجاد صدایی پویا و اضافه‌ شدن قابلیت شنیدن صدا از بالای سر شنونده. از این رو سازندگان فیلم _ ( کارگردان٬ نویسنده٬ صدابردار٬ صداگذار و ... )می توانند بدون در نظر گرفتن تنظیمات خاص بلندگوی پخش کننده٬ عناصر صدایی را مجزا از هم در طراحی صوتی فیلم قرار دهند. این فناوری اجازه می دهد که صداگذاران پس از ضبط صدا با خلاقیت خود، همزمان بتوانند آن را به صورت خودکار در نسخه های دالبی ساراند 5.1  و 7.1 تولید کرده و مونیتور کنند. دالبی آتموس توزیع صدا را ساده تر می کند. -  فایل صوتی چیده‌شده در DCP ذخیره می‌شود. این فایل می تواند با وفاداری به چیدمان انجام شده در بسیاری از سالن های نمایش٬ با تنظیمات مختلف صوتی پخش شود.

تولید کنندگان فیلم به قدرت جدیدی که دالبی آتموس در روایت داستان هایشان به آنها میدهد خوش آمد می گویند. استودیو ها از سیستم توزیع ساده ی آن رضایت دارند. توزیع کنندگان فیلم می توانند تجربه ای جدید و تاثیر گذار را در سالن نمایش برای تماشاگران فراهم کنند و تماشاگران اکنون می توانند از تجربه ی جدید صدای ساراند که بیش از پیش داستان های روی صحنه را به زندگی واقعی نزدیک می کند، لذت ببرند.

 

 

                                                                                                           ترجمه و گردآوری

                                                                                              وحید مقدسیVahid.moghadasi@gmail.com

                                                                                                   احسان افشاریانEhsan.afsharian@yahoo.com

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
هیچ اطلاعاتی وجود ندارد

    گالری تصاویر

    پیشخوان

    پیوندها

    فیلم آموزشی(پرتره یک هنرمند طراح صدا)

    1395/06/16

    اخبار خانه سینما

    مجمع عمومي عادي كانون آهنگسازان روز يكشنبه 14 آبان ماه آينده راس ساعت 6 بعد از ظهر در محل خانه سينما (تالار سيف اله داد) برگزار مي شود. دستور جلسه :
    نشست نقد و بررسي كتابهاي "فيلم/ژانر" و " "ژانر و هاليوود" كه باحضور آقايان فرهاد توحيدي ، خسرو دهقان و حسن حسيني به همراه مترجمان كتابها ، ساعت 17 فردا يكشنبه 30 مهر ماه در خانه سينما برگزار مي شود شركت فرماييد.
    مراسم بزرگداشت 18 نفر از هنرمندان پيشكسوت عضو انجمن صنفي بازيگرانِ بدلكار سينما با حضور جمع كثيري از سينماگران و اعضاي اين انجمن در تالار زنده ياد سيف الله داد خانه سينما برگزار شد.
    قائم مقام مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي از داوري مستندهاي راه يافته به سي و ششمين جشنواره فيلم فجر در همه بخش هاي سوداي سيمرغ خبر داد.
    اين فراخوان كه امكان ثبت‌نام بر روي سايت جشنواره از اول آبان ماه فراهم خواهد بود، به شرح ذيل منتشر شد:

    تبلیغات

    تماس با ما

     Info@IranAMPS.com

     تهران، پیچ شمیران٬ بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک۲۹ 

    کد پستی:۳۷۵۱۱-۱۵۶۱۷

     ٧٧٥٣٦٠٤١ و ٧٧٦٥٠٢٠٣ (داخلی ۲۱۹)

    نظرسنجی

    سایت انجمن صدای سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

    بازدیدکنندگان

    امروز 229
    هفته گذشته 229
    این ماه 229
    کل 154333

    عضویت در خبرنامه