شنبه , 29 مهر 1396
  • :
  • :
کدام درست است HF یا بیسیم؟

امتیاز شما

توضیحات دسته: پرسش و پاسخ بازدید: 3132

در این بحث می خواهیم به این نتیجه برسیم که بالاخره کدام یک از این دو عبارت را بکار ببریم. لفظ HF در محیط کار و بین صدابرداران زیاد شنیده می شود.

هنگامی که کارگردان میزانسن نسبتا پیچیده ای به بازیگران می دهد، قبل از این که صدابردار چیزی بگوید، فیلمبردار یا تصویربردار (من نمی دانم اکنون که تقریبا همه دوربین ها با فرمت ویدئو تصویر را ضبط می کنند، اسم این دوستانمان را چه بگذاریم!) برای رهایی از سایۀ نورپردازی خودش، بوم من برای فرار از حرکات سخت و بازیگران و سایر عوامل موجه و غیر موجه، به خیال خودشان برای جلوگیری از تکرار پلان، پیشنهاد استفاده از HF را می دهند! البته کاری نداریم که این پیشنهاد در شرح وظایف این دوستان آمده یا نه!

اختصار HF برگرفته از ابتدای دو کلمۀ High و Frequency است که معنای آن به زبان فارسی دری می شود "فرکانس بالا "! برای این که ربط این عبارت را با میکروفن و چگونگی کار میکروفن های بیسیم دریابیم، بهتر است کمی به عقب برگردیم.

 همان طور که می دانید اولین وسیله ای که توانست صدای آدمی و انواع صداهای دیگر را بدون وجود سیم بین فرستنده و گیرنده به گوش شنونده برساند، رادیو بود. صداهای مختلف در رادیو توسط میکروفن دریافت شده و سپس به فرستنده ارسال می گردد و در آنجا طی مراسمی به آنتن فرستنده تحویل داده شده و در آسمان لایتناهی منتشر می شود. البته ماجرا به همین آسانی نیست. امواج صوتی را به خاطر این که ضعیف هستند و خیلی زود مستهلک می شوند، در فرستنده سوار موجی با فرکانس زیاد (High Frequency) می کنند تا بتوانند آن را به مکان های خیلی دور برسانند. به این عمل پسندیده مدولاسیون(Modulation) می‌گویند. مدولاسیون در رادیو معمولا شامل دو نوع مدولاسیون دامنه (AM (Amplitude Modulation و مدولاسیون فرکانس (FM (Frequency Modulation می‌شود. نوع اول برد بسیار بیشتری از مدولاسیون FM دارد. در گیرنده عمل باز هم پسندیدۀ دیگری انجام می شود که به آن دمدولاسیون (Demodulation) می گویند. در اینجا فرکانس بالا را که موج Carrier (با عرض معذرت یعنی " حمال ") نام دارد، توسط مدارهای الکترونیک حذف می کنند و سیگنال صوتی را پس از انجام کارهای لازم به گوش شنوندگان عزیز و گرامی می رسانند!

عبارت وزین HF از همین جا سرچشمه گرفته و در حقیقت اتفاقی پیچیده و فنی است که برای سیگنال رسانی می افتد، اما کم کم به جای واژه درست " بیسیم" بکاررفته است. البته در بسیاری از متون به میکروفن‌های بیسیم، میکروفن رادیویی (Radio Microphone) هم می‌گویند.

اما بیسیم دقیقا ترجمه کلمه wireless است که معنی آن " بیسیم " می شود! این کلمه اکنون در تمام بروشورها، کاتالوگ ها و کتاب های مربوط به صدا به همین شکل استفاده می شود و در هیچ کجا از اختصار نامانوس HF که تلفظ فرانسوی یک کلمه انگلیسی است، استفاده نمی کنند!

کمی جدی تر !

تقریبا همۀ صدابرداران معروف مثل من و صدابرداران معروف تر مثل شما، با اکراه از میکروفن های بیسیم استفاده می کنند! چرایی آن را خودتان بهتر می دانید. نقطه کور، تداخل، صدای خش خش لباس، کوبیده شدن دست و مشت بازیگر به کپسول نازنین میکروفن، متغیر شدن صدا و ده ها مورد دیگر دلیل کافی برای این اکراه است. حتی صدابرداران خارجی که مثل فوتبالیست های وطنی دستمزدهای آنچنانی می گیرند هم دوست ندارند بی دلیل از میکروفن های بیسیم استفاده کنند! چند نمونه را برای خالی نبودن عریضه ذکر می کنم.

یک امکان نه حل المسائل !

جناب مستطاب جان رادا (John Rodda): میکروفن های بیسیم را فقط وقتی بکار می برم که هیچ راهی برای استفاده از میکروفن روی بوم وجود نداشته باشد. از آنها بیشتر در کارهای مستند استفاده می کنم. تماس های میکروفن با لباس بازیگر یا تماس دست او با میکروفن مرتب مرا رنج می دهد! ( دل من که برای این همکار فرنگی مان کباب شد! )

از آقای  بری وایت (Barry White) که او هم صدابردار ظاهرا معروفی است پرسیده اند که آیا وقتی می خواهد از میکروفن های بیسیم استفاده کند ضربان قلبش زیاد می شود؟! و او در جواب گفته است: برای من وقتی این اتفاق می افتد که تهیه کننده یا کارگردان بی تجربه ای فکر می کند که او باید در انتخاب نوع میکروفن تصمیم بگیرد نه من! من دوست دارم بیسیم ها را فقط در جاهای شلوغ بکار ببرم و در جاهای آرام و ساکت هیچ گاه میکروفن های بیسیم را بجای میکروفن روی بوم بکار نمی برم.

جناب نیل هیلمن (Neil Hillmann) نیز گفته که عموما کیفیت صدای میکروفن های بیسیم در حد مطلوب نیست. اثر باد روی میکروفن آنها و هم چنین اصطکاک میکروفن با لباس بازیگر مرا آزار می دهد و ماسکه شدن میکروفن با دست بازیگر یا ابزاری مثل تخته، مجله و چیزهای دیگری که موقع فیلمبرداری از آنها استفاده می کند، کلا روی اعصاب است!

فکر می کنم مثل های اون ور آب کافی باشد! خودمان هم به اندازه کافی با این مشکلات و موارد دیگر سروکار داشته ایم. همیشه در نظر داشته باشید که میکروفن بیسیم یک امکان است نه حل المسائل دکوپاژ، سقف کوتاه لوکیشن، صدای نامناسب بازیگر، نورپردازی غلط و ...

خلاصه برادر من هدف از همۀ این ماجرا این بود که " نگویید HF ، بگویید بیسیم!" طبق آخرین تصمیم انجمن صدای سینما اگر از این به بعد کسی خدای ناکرده از واژۀ HF در مکالمات خود، چه سرصحنه و یا جای دیگر استفاده کند از دریافت بلیط جشنواره بعدی محروم خواهد شد!

                                                                                                        مرتضی دهنوی

                                                                                                  dehnavimo@yahoo.com

نظر شما
کد بالا را وارد کنید:
نظر های بازدیدکنندگان
 
بهشاد مطیعی
درود بر استاد عالیقدر جناب دهنوی. متاسفانه استفاده از میکروفن بیسیم قبل ازینکه ابزاری کمکی برای مواقع ضروری در اختیار صدابرداران باشه، تبدیل به راهکاری جهت عبور ساده و فوری کارگردانان محترم از ابراز حساسیت صدابرداران در محل فیلمبرداری شده. همکاران عزیز! مقاومت مقاومت!!
محمود جهرمی
سپاس ودرود آقای دهنوی عزیز که با شهامت و هنرمندانه مطاالب بسیار جدی را در قالب شوخی مفرح و گاه طنزی تلخ نگارش می کنید. و تشکر از مدیریت سایت انجمن که در اقدامی فرهنگی فضای نقدوبررسی را در حهت ارتقای سطح دانش و مهارت های اعضای انجمن و سایر صنوف فراهم آورده است . متاسفانه نشر واژه های غلط وسلیقه ای وگاه بدون هیچگونه پشتبانی علمی و آکادمیک و آموزشی فضایی مسموم ایجاد کرده است که حتی حرفه ای ها هم ا از گزند آن در امان نیستند. بطوری که هنجار ها ناهنجار جلوه میکند و ناهنجار شکنی مستوجب عقوبت است . در آرمون تعیین سطح آغاز ترم دانشجویان زیر شاخه سینما در در س صدابرداری اکثریت در پاسخ به سوال " وسایل صدابرداری سر صحنه همزمان با فیلمبرداری رانام ببرید " دو حرف گنگ hf را می نویسند واگر خیلی لطف کنند کلمه بوم را هم اضافه می کنند. وقتیکه از آنان توضیح بیشتری خواسته می شود با نگاهی متعجب سکوت می کنند ودر آخر میگویند "فلان شخص گفته" از نظر این پاسخ دهندگان HF ملعون یعتی همان میکروفن یقه ای lavaliere " ازآن کپسول کوچیک ها " وبرای تفهیم بیشتر با نوک انگشت کوچیکه به آن اشاره می کنند . علت چیست و مشکل کجاست ؟ اگر دوست عزیز آقای دهنوی اجازه بدهند برای شفافیت و تفاوت بین سخت افزار های سیستم وایرلس (بیسیم - فرستنده وگیرنده ) با میکروفن یقه ای که با نام های گردنی - پرسنلی- شخصی - لاوالییر - کراواتی - کلیپس بکار می رود و میکروفن های شات گان و میکروفن های دستی ( میکروفن هایی که نسبت به نویز ناشی از حرکت و لمس بدنه میکروفن حساس نسیتند یا حسایست کمی دارند و ....... )واژه میکروفن "یقه ای - با سیستم بیسیم "( لاوالییر -وایرلس ) و میکروفن های "شات گان - با سیستم وایرلس" و میکروفن "دستی با سیستم وایرلس "اضافه شود. ادامه دارد
حامد سوری
استاد عزیزم جناب آقای مرتضی دهنوی عزیز خدا را شکر که صدابردارانِ باسوادی هنوز در این کشور هستند تا نگذارند بیش از این صدا و صدابرداری به قهقرا رود. سپاس

    گالری تصاویر

    پیشخوان

    پیوندها

    فیلم آموزشی(پرتره یک هنرمند طراح صدا)

    1395/06/16

    اخبار خانه سینما

    مجمع عمومي عادي كانون آهنگسازان روز يكشنبه 14 آبان ماه آينده راس ساعت 6 بعد از ظهر در محل خانه سينما (تالار سيف اله داد) برگزار مي شود. دستور جلسه :
    نشست نقد و بررسي كتابهاي "فيلم/ژانر" و " "ژانر و هاليوود" كه باحضور آقايان فرهاد توحيدي ، خسرو دهقان و حسن حسيني به همراه مترجمان كتابها ، ساعت 17 فردا يكشنبه 30 مهر ماه در خانه سينما برگزار مي شود شركت فرماييد.
    مراسم بزرگداشت 18 نفر از هنرمندان پيشكسوت عضو انجمن صنفي بازيگرانِ بدلكار سينما با حضور جمع كثيري از سينماگران و اعضاي اين انجمن در تالار زنده ياد سيف الله داد خانه سينما برگزار شد.
    قائم مقام مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي از داوري مستندهاي راه يافته به سي و ششمين جشنواره فيلم فجر در همه بخش هاي سوداي سيمرغ خبر داد.
    اين فراخوان كه امكان ثبت‌نام بر روي سايت جشنواره از اول آبان ماه فراهم خواهد بود، به شرح ذيل منتشر شد:

    تبلیغات

    تماس با ما

     Info@IranAMPS.com

     تهران، پیچ شمیران٬ بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک۲۹ 

    کد پستی:۳۷۵۱۱-۱۵۶۱۷

     ٧٧٥٣٦٠٤١ و ٧٧٦٥٠٢٠٣ (داخلی ۲۱۹)

    نظرسنجی

    سایت انجمن صدای سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

    بازدیدکنندگان

    امروز 193
    هفته گذشته 193
    این ماه 193
    کل 154297

    عضویت در خبرنامه